luni, 17 decembrie 2012

Sfaturi utile pentru perioada rece

             Fara introducere, ca nu e timp, in prag de Sarbatori.
             Nu consumati alcool. Sfatul meu e sa nu consumati alcool niciodata, cu atat mai mult iarna. Alcoolul dilata vasele de sange, scade imunitatea si creste riscul de hipotermie. Nu va luati dupa rusi. Rusii au pierdut candva un surub si nu l-au mai gasit.
             Consumati multe fructe si putine grasimi, multe lichide si in nici un caz nu mancati zapada.
             Alegeti bine imbracamintea. Evitati bumbacul. Folositi mai multe straturi, care sa retina caldura. Nu folositi haine stranse pe corp, acestea vor ingreuna circulatia sangelui. Folositi caciula. Aproape jumatate din caldura corpului se pierde prin cap. Cica si o parte din minte.
             Aerisiti in fiecare zi incaperile, chiar daca e ger. Aerul proaspat se incalzeste cu mult mai repede decat aerul uscat, care e periculos pentru caile respiratorii.
             Inainte de orice efort, faceti putina miscare, pentru incalzire. Muschii depun un efort enorm sa retina caldura, la contactul cu frigul.
            

25 de comentarii:

  1. Ai dreptate. Pe de alta parte, imi face placere sa povestesc si aici ca ff recent niste elefanti de cetatenie poloneza aflati in turneu cu circul in Siberia au scapat de la degerare si hipotermie cand li s-a stricat mijlocul de transport in drum prin a consuma vodca diluata cu apa calda. Medicii au opinat ca apa calda i-a salvat, nu vodca, pt ca alcoolul, desi poate crea o stare imediata de incalzire, dupa aia cauzeaza de fapt destul de rapid si chiar posibil fatal scaderea temperaturii centrale a corpului, (exact asa cum ai zis si tu), insa taranii siberieni care au salvat elefantii au zis ca si vodca a fost esentiala pt ca ei o intrebuinteaza in mod traditional din mosi stramosi cu mare succes la oameni in astfel de cazuri + cu ajutorul vodcii elefantii au capatat si dorinta de viata si bucurie, ca au inceput sa cante si sa danseze, nu mai stateau asa deprimati + le-a imbunatatit initial temporar si circulatia in extremitati, urechi si trompa, ca alea erau aproape degerate, si astfel i-au salvat si de la degeraturi, iar apa calda le-a incalzit temperatura centrala a corpului.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dar eu caciula in cap tot nu-mi pun pt ca imi turteste parul. Asta a fost si unul din motivele din cauza caruia m-am lasat de armata, pt ca trebuia sa am o cascheta sau un chipiu mereu pe cap, (plus ca a tipat o data un colonel la mine ca m-a vazut pe strada descheiat la gat neregulamentar plus fara chipiu in cap si a zis ca-mi face raport, dar eu ce sa fac daca ma deranja gulerul de la veston la ceafa + nu voiam sa-mi stric freza...dar nu m-am lasat din cauza ca m-am suparat pe colonel ca a tipat la mine, ci chiar am intrat in panica pt el sa nu faca cumva infarct in fata mea, si eu am zis ca eu nu suport sa ma stressez sa-mi fie asa mila de superiorii eventual enervati de mine, ca nu e favorabil pt lantul ierarhic de comanda si o sa iasa haos si neplacere pt toata lumea + mie nu mi-a placut niciodata ideea de a trebui sa dau primul ajutor pt ca mereu se schimba instructiunile, chiar in 2010 de ex s-au schimbat din nou, de la ABC au devenit CAB pt cazurile de arest cardiac, plus nu mai zic cate variante exista pt diverse cazuri, DRABC, DRsABC, ABCD, ABCDE, ABCDEF, ABCDEFG, AcBC, CABC, MARCH, etc, deci m-am lasat din motive etice pt binele altora + al meu).

      Ștergere
    2. daca la elefanti functioneaza si la oameni trebuie sa mearga. chiar daca aceeasi cantitate!
      daca ai sentimente fata de freza, atunci mai bine nu pune caciula/.

      Ștergere
  2. Sanatate si tie! Asta cu purtatul caciulii o spun si eu prietenilor incapatanati sa se tina fuduli pe timp de iarna :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ha ! Ha ! Tocmai mi-am amintit ca am impresia ca nici tata nu prea purta caciula iarna in cap cand eram eu ff mic, dar cand a ajunsa catre 40 de ani, a inceput mama sa-l oblige, nu atat din prea mare grija sau mila fata de el, (ca tata nu e genul de om care raceste prea usor, cam tot asa ca mine + nu e in general un tip care va raspunde la ordine directe ci trebuie oarecum manipulat, cu chestii de gen, "ai vazut ? ti-am zis eu ca o sa dardai in frig ca te-ai invinetit cu totul, si ai vrut sa fii fudul, etc ?", tot cam asa ca mine), dar mai mult ca sa-mi dea exemplu mie !!

      Ștergere
    2. Dar, zau, nu cred ca a purtat totusi caciula in cap asa zi de zi pana nu a trecut bine de 45 de ani, ca odata ce am intrat eu in adolescenta devenit din ce in ce mai clar ca era cazul sa-mi dea si mie cineva un exemplu bun, si daca nu se sacrifica tot tata, desi chiar cu efort clar probabil inutil ca eficacitate, atunci cine oare, asa din societatea mai larga ? Asa ca eu, chiar daca vreau in general sa fiu totusi, macar pe viitor, ca ideal, copil ascultator + cuminte, acum am calculat ca mai am si eu dreptul la cel putin inca 10 ani de "libertate de alegere personala" !

      Ștergere
    3. @Alina: tu porti?
      @Rudolph: dupa 45 de ani nu mai are rost sa te stresezi, esti deja calit.

      Ștergere
    4. imi place iarna desi nu ma impac bine cu frigul. port caciula, am mai multe...calduroase sa fie si sa nu permita vantului sa treaca cu usurinta :)

      Ștergere
    5. eu consider caciula o provocare, ca un text cu un mesaj ascuns...:))

      Ștergere
    6. :))) poate intr-o zi ma pozez cu toate caciulile ce le am sa vedem ce-o iesi...dar eu sunt femeie :) e cumva 'default' sa am mai multe din orice

      Ștergere
  3. sunt de acord numai cu sa nu mincam zapada de sete! :)
    si cu aerisitul, dar nu din motivul ala!

    RăspundețiȘtergere
  4. Interesante sfaturi... multam... de aerisit oricum aeriseam :D chiar daca e cald sau frig :D

    RăspundețiȘtergere
  5. Trebuia sa lasi chestia cu alcoolul la urma. Asa, ti-ai pierdut toata credibilitatea inca din start.
    :))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    RăspundețiȘtergere
  6. Utile sfaturi, multam!
    Multe salutari!

    RăspundețiȘtergere
  7. Iar o sa se umple camerele de garda la spitale de sarbatori, la fel ca in fiecare an.

    RăspundețiȘtergere
  8. Bune sfaturile :) cel mai bine daca se poate e sa evitam contactul cu frigul cat mai mult :D

    RăspundețiȘtergere
  9. Folositi caciula. Aproape jumatate din caldura corpului se pierde prin cap.

    pai se pierde ma ca e capul gol... e logic. iese caldura prin colturile unde e minte lipsa. :))

    RăspundețiȘtergere