marți, 17 iulie 2012

Rusinea de a munci

            Vreau sa adaug ceva la lista de proverbe romanesti actualizate.
            Bratara de aur e „meserie”.
         
             In Romania a munci e o rusine. Se vede, dealtfel. Rezultatul e evident. Daca nu ai un job cu nume imprumutat din alte limbi, care sa presupuna cel mult o conectare la internet, esti nimeni si nimic. Toti vaneaza, in cazul in care e musai sa lucreze ceva, un scaun comod, posibilitatea la 77 de pauze, sau lucrul de acasa. Nu neaparat pentru a evita efortul, ci pentru ca uneori esti obligat sa recunosti ca lucrezi si s-ar putea sa fii catalogat rapid.

21 de comentarii:

  1. bai, e complicat! toti prietenii mei muncesc de se spetesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. de ce e complicat? nu ma refer neaparat la munca aceea care rupe. dar sa existe dorinta de a face ceva...

      Ștergere
  2. Raul, nu generaliza te rog.Cunosc multi oameni , foarte multi care muncesc pe rupte .E adevarat ca sunt o gramada care vaneaza denuri dar o buna parte dintre romani stiu exact ce inseamna cuvantul a munci .Cu cat orasul in care traiesc e mai mare cu atat se munceste mai mult dar se si castiga mai mult.Sigur, sunt multe de modificat in tara asta si intr-adevar cel mai greu se schimba mentalitatea dar sunt multi care au inteles ca nu denumirea conteaza ci cine esti tu .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. @Ana Maria: n-am zis ca nu sunt oameni care muncesc, ci cum sunt tratati cei care muncesc. crede-ma, am experimentat, am mers murdar sau in salopeta in banca, in magazine, la posta, nu m-a bagat nimeni in seama. m-au lasat sa astept, vorbindu-mi urat. la fel pe strada.

      Ștergere
    2. Ha ! Ha ! Aici in Norvegia chiar functionarii bancari sunt cei imbracati punk in salopete si cu cat arati, ca posibil client, mai spilcuit, cu atat esti suspectat mai tare si ti se cer n-spe mii de acte ca sa deschizi un cont plus ti se vorbeste rar si clar ca la un idiot, pe cand daca vine unul imbracat in muncitor proletar gunoier sau agricultural fermier, imediat se relaxeaza toata lumea, sar toti sa il serveasca, etc !

      Ștergere
    3. P.S. In Romania cand intram eu intr-o banca de obicei sareau toti la atentie de parca ar fi venit dl Inspector Bancar in control !! Ca eu ma imbrac de obicei ff sobru cand ies in societate, tinuta mea preferata fiind una asemanatoare cu a unui preot intial catolic director sever de scoala catolica din aia ff serioasa, insa tocmai pe cale de a studia fezabilitatea implementarii unor metode si a unei tinute scolare auster-reformate...asa cu pantaloni in general de stofa de lana plus amestec de max 15 % sintetic pt fluiditate de culoare preferabil neagra, plus sweater de matase sau casmir plus tot max 10 % sintetic pt elasticitate, tot de culoare preferabil neagra, cu un guleras apretat inchis pana sub barbie, cel MULT cu doar 1 nastur deschis daca e ff cald, si atunci mai mult doar in pauza de fumat, de culoare in general deschisa, in general alba sau bleu ff pal, sau cu niste dungulite ff discrete bleu ciel, sau roz parfuit cenusiu, plus cu curea sobra de piele naturala cu catrama NUMAI de culoare argintie, design simplu lucios fara nici o zgarietura sau model pe ea, si dimensiuni stricte cca 2,5 x 4 cm, pantofi sobri de tip loafer negri cu cel mult un lantisor argintiu pt decoratie sau, pt vreme mai proasta, oxford cu sireturi dar FARA bombeu ranforsat si cu varful usor rotunjit, nici patrat, nici ascutit, sau iarna cizme de piele mata fara luciu, preferabil de vitel, ele avand voie sa aiba un varf mai patrat, insa cu colturi rotunjite, nu ascutite, si de tip de purtat intotdeauna sub pantaloni, cu inaltimea carambului de max 12 cm, insa sub ei cu sosete 3/4, NU din alea scurte, (care ma enerveaza deosebit de mult)..nu mai zic de underwear ca devine rated XXX...ceas simplu sobru de obicei Timex sau daca ploua unul din ala rezistent la presiuni atmosferice sub diverse adancimi de ape, dar nu de o marca deosebit de remarcabila, plus cu singurele decoratii discrete permise numai inel de tip plat din materiale superioare, de culoare stralucitor argintie, si/sau bratara preferabil cu cel putin o portiune ca un lant care sa se asorteze cu cel de la pantofi, in NICI un caz cercei sau bilute in sprancene sau limba, sau tatuaje vizibile pe undeva anume, singura dezordine fiindu-mi permisa in par, despre care eu personal consider ca e in general preferabil sa fie relativ scurt, insa nu perie, si lasat cat mai liber in ploaie si vant, pt ca efectiv NU suport sa am caciulite, scufii, tichii, chipie, basti, sau palarii in cap...si nu imi place nici fular, dar totusi in legatura cu asta mai port uneori, preferabil moale si ecosez, pt ca ma gandesc la mama, si daca tot nu imi pun caciulita macar sa imi pun fular daca e ff frig afara..zau, cand intru asa in vreo banca norvegiana, automat devin toti extrordinar de suspiciosi fata de mine, si ma verifica la acte la sange, desi totusi cu privirea spasita in jos, pt ca probabil se simt cam vinovati de alcoolul consumat in week-end-ul precedent !!

      Ștergere
    4. Plus nu vrea sa ma serveasca nimeni, incep sa isi puna semn de pauza pe birou, sa se ascunda in birourile din spate, sa se uite in jur sa vada pe care amarat sa il puna sa ma serveasca, astfel incat sa scape ei de raspundere, etc...LOL ! La inceput nu intelegeam ce se intampla, mai ales ca eram obisnuit cu respectul deosebit din Romania, dar apoi am mai inteles despre ce era vorba, si chiar am inceput sa fac expres uneori si sa ma duc constumat asa si la banca si la serviciu, numai ca sa ma distrez de reactia unor colegi corporatisti norvegieni...desi, desigur, ca acum mi-am cumparat si eu blugi pe care ii mai pun din cand in cand, in zilele cand doresc sa fiu si eu mai popular intre colegi la serviciu, (tinuta sobra de tip sperietoare pt norvegieni descrisa mai sus abordand-o in general in zilele cand doresc sa fiu lasat in pace), si sa nu ma mai suspecteze atata cei de la Resurse Umane ca am venit in Norvegia expres ca sa ii stressez pe toti norvegienii relaxati la locul de munca, dar totusi la banca nu m-am dus niciodata in blugi, desi stiu ca as fi servit cu mai multa amabilitate imbracat asa mai casual !

      Ștergere
    5. P.S. Sunt aproape sigur deja ca la corporatia nr 1 mi s-a pus, intre colegii morvegieni, porecla Functionarul Negru (in sens de Intunecat) !!

      Ștergere
    6. Ca in Romania stiu sigur ca si-au batut joc cativa de mine in chiar vreo 2 servicii diferite, (sefi sau colegi, fara deosebire), spunandu-mi direct in fata "aa ! bine ati venit, Dl Inspector" !!

      Ștergere
  3. Da, sistemul de valori e putin deformat. Dar asa cum spunea si Ana, exista multi oameni care muncesc. Intr-adevar, e considerat in multe medii ca fiind onorabil sa ai o slujba din aceleas despre care ai zis, dar cred ca e doar o consecinta a autodispretului fata de propria natiune, fata de propria fiinta.

    RăspundețiȘtergere
  4. Fiecare vrea munca cat mai putina si bani cat mai multi. Asa e peste tot, ca nu se ajunge la asa ceva, asta e parte a doua.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. din moment ce vrei asta, trebuie sa fii dispus sa astepti

      Ștergere
    2. Eu sincer imi doresc din tot sufletul si munca multa si bani multi ! Mie personal chiar cred ca imi place sa muncesc. Nici nu stiam ce mult imi place si cat duc dorul pt asa ceva pana cand nu m-am mutat in Norvegia, unde mafia sindicalista efectiv nu te lasa sa muncesti + mafia corporatista iti sta in carca sa participi la n-spe mii de sedinte si de seminarii de invatat sa eviti stress-ul la locul de munca, din cauza carora nici nu mai ai timp sa-ti gasesti ceva acolo sa muncesti macar o ora doua. Zau, am ajuns sa munces pe FURIS, in pauza de masa, alteori chiar stau dupa program sa muncesc ceva asa macar 30 de minute...de ajung sa ma si speriu ca sunt singur pe lume in acea cladire pustie FIX dupa ora 16, cu coridoare pustii atat de lugubre plus cu usa inchisa in mod amenintator la masina de xerox care macar mai are niste luminite sclipitoare care sa lumineze acele coridoare (mai ales iarna cand noaptea vine mai devreme) !!

      Ștergere
    3. Mie cred ca mi-au placut toate serviciile pe care le-am incercat in viata mea, cu exceptia aceluia de spalator de vase. Zau, mi-am dat demisia dupa a 2-a tura. Pur si simplu nu am suportat sa stau in continuu cu mainile in apa sa imi fac pielea zbarcita, manusile de cauciuc disponibile acolo aveau si dimensiuni potrivite si pt posibili angajati care ar suferi de o posibila acromegalie, (probabil ca sa nu existe vreo posibila discriminare bazata pe cine stie ce dizabilitati), deci apa imi intra oricum pana la piele, mai ales ca stateam tot timpul cu mainile pana la cot ba intr-un jgheab cu apa calaie plina cu zoaie sleite, ba sub un jet de apa care era prea rece ori prea fierbinte...zau, NU mi-a placut DE LOC.

      Ștergere
    4. numai tu poti „munci pe furis”! :))

      Ștergere
    5. Zau, iar am patit-o ! M-au prins ca munceam mai tare mai pe fata unii si imediat m-au barfit la sef ca nu stiu ce chestie total minora NU am facut, in loc sa zica si ce am facut...si uite asa, zau, iar mi s-a stricat toata ziua, si plecasem chiar asa voios la munca azi dimineata, si iar am venit acasa plin de nervi si efectiv descurajat/demoralizat. Domnule, zau, numai cine nu munceste nu greseste ! Dar m-am obisnuit efectiv sa plec vesel dimineata si sa vin acasa total stressat, si nu ma mai afeteaza asa de tare ca la inceput, plus am invatat oarecum cum trebuie sa te ascunzi cand muncesti ca sa nu ii stressezi pe altii, si cand trebuie sa fii de fata de forma ca sa fii mai apreciat ca team-player, etc. Nu e vorba de Norvegia in general, sunt doar chestii tipic corporatiste, indiferent de tara, mai ales in alea top heavy pe management si administratie, cand de fapt la nivel de realitate efectiv nu doreste absolut nimeni raspunderea de a ridica un telefon doar de frica sa nu cumva sa trebuiasca si sa faca ceva concret in legatura cu subiectul conversatiei respective dupa ce ridica acel telefon, sau sa ii iasa vorbe ca vrea sa strice apele linistite ale surfatului pe net ale celui de la capatul celalalt de telefon, etc.

      Ștergere
  5. Mda. Nu mai esti vanzator la magazin, esti sho-assistant :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. vrajesti fetele cu numele asta? vrajesti! te saruta bunicii ca ai ajuns mare? te saruta!

      Ștergere